Egyker.hu
  • Főoldal
  • Helyi ügyek
  • Közélet
  • Család
  • Kultúra
  • Zöld jövő
Nincs találat!
View All Result
Facebook
Egyker.hu
  • Főoldal
  • Helyi ügyek
  • Közélet
  • Család
  • Kultúra
  • Zöld jövő
Nincs találat!
View All Result
Egyker.hu
Nincs találat!
View All Result

60 éves a modern Déli pályaudvar

írta: Egyker.hu
2022. augusztus 24.
60 éves a modern Déli pályaudvar

A Déli pályaudvar 1962-ben. (Kép forrása: Fortepan / Racsmány Dömötör)

Megosztom a Facebook-on!Elküldöm E-mailben

A Déli pályaudvar 1861 óta bonyolítja a város vasúti forgalmát. A jelenleg ismert, Budapest városképét jelentősen meghatározó állomás a harmadik épület, ami ezen a helyen áll. 60 évvel ezelőtt, 1962-ben adták át a második objektumot, ami eredeti formájában mindössze 13 évig állhatott.

A régi, 1861-es Déli pályaudvar 1906-ban, háttérben a Győri út – Márvány utca sarkán álló házzal. (Kép forrása: Fortepan / Széman György)

A II. világháborúban súlyosan megrongálódott eredeti Déli a vágányok két oldalán elhelyezkedő egy-egy épületből állt. Az 1861-es állomáshelyen az egyik az érkező, a másik az induló utasokat fogadta, ezeket pedig egy fa tetőszerkezet kötötte össze, a tető alatt húzódtak a vágányok. A háború után csak az induló szárnyat lehetett használni, az érkező oldali utasépület olyan súlyosan megsérült, hogy végül elbontották. A megnövekedett utasforgalomra reagálva új állomásépület vált szükségessé. Az 1962. június 15-én megnyílt, első modern Déli épületét Kővári György tervezte.

A régi Déli pályaudvar indulási oldala 1939-ben, bejárat a Kosciuszkó Tádé (Koronaőr) utca felől. (Kép forrása: Fortepan / Széman György)

A vágányok átépítése is elengedhetetlenné vált. Korábban a hely szűke miatt „rendes” rendező pályaudvara nem volt a Délinek. A gőzmozdonyok megfordítását egy erre a célra szolgáló berendezés, a fordítókorong végezte, ami a vasútállomás város felőli végén kapott helyet. Az 1962-es átépítésnél ezt is megszüntették, így az új állomásépület már nem a vágányok mellett, hanem azok elé épült.

Háborús pusztítás: a Déli pályaudvar az Avar utca felől nézve 1945-ben. (Kép forrása: Fortepan / dr. Kramer István)

A fordítókorong helyére egy modern épület került: a hatalmas, sötétzöld hővédő üveggel ellátott ablakokat fehér kőlapokkal fedett fal szegélyezte. A várótermet az utcaszinttel lépcsősor kötötte össze. Az új épület gyorsan, alig fél év alatt elkészült, hiszen 1962 januárjában kezdték el építeni, és június 14-én már át is adták. Azonban ekkor még a régi felvételi épület is megmaradt – olvasható a PestBuda cikkében.

A Déli pályaudvar 1962-es átépítése, háttérben az Alkotás utca házaival. (Kép forrása: Fortepan / Racsmány Dömötör)

A vágányok előtti homlokperonnak köszönhetően az utasoknak többé nem a vágányokon keresztül kellett botladoznia, emellett a peronokat is kiszélesítették, így ezentúl sokkal kényelmesebben és biztonságosabban lehetett elérni a vonatokat. Az 1962-es átalakítás a megnövekedett balatoni forgalom balesetmentes lebonyolítására készült, átmeneti jelleggel.

Az 1962-es modern vasútállomás új pénztárcsarnoka. (Fortepan / Racsmány Dömötör)
A Déli az átépítést követően, 1962-ben. Jobbra a Krisztina körút, háttérben az Alkotás utca. (Fortepan / Racsmány Dömötör)

A kicsi, ideiglenesnek szánt, izgalmas és innovatív megoldásért a tervező 1964-ben Ybl-díjat kapott. Az 1970-es években a régi felvételi épületeket elbontották, jelentősen megnövekedett a vágányok száma, és új irodaszárny épült a pályaudvar mellé, valamint elkészült a metró végállomása is. Az újabb átépítés során a díjnyertes épületet továbbépítették, így az a mai, sokkal nagyobb Déli pályaudvar része.

Címkék: budadélipályaudvaregykerelsőkerületépítészettörténelemvárostörténetvasút

További cikkek

Böröcz László: Elutasítjuk a baloldal gyűlöletpolitikáját!
Helyi ügyek

Böröcz László: Elutasítjuk a baloldal gyűlöletpolitikáját!

írta: egyker
2023. szeptember 21.
0

Mára mindenki előtt világossá vált, hogy a kerület jelenlegi, baloldali vezetésének belső vitái,  és a jövőkép, a tervezés hiánya miatt az önkormányzat működése akadozik és a kerület fejlődése megállt.

Tovább olvasom
A digitalizáció a Budavári Siklót is elérte
Helyi ügyek

A digitalizáció a Budavári Siklót is elérte

írta: Egyker.hu
2023. szeptember 12.
0

Már online is megvásárolható a menetjegy a Budavári Siklóra, – tájékoztatott a BKV Zrt.  A turisták egyik kedvelt közlekedési eszköze a sikló, ahol rendszeres a sorbanállás is. Most a kígyózó sorok talán csökkenhetnek, mert a jövőben elektromos jeggyel is használható lesz...

Tovább olvasom
Megújult és megnyílt a budai Várban Karakas pasa tornya
Helyi ügyek

Megújult és megnyílt a budai Várban Karakas pasa tornya

írta: Egyker.hu
2023. július 14.
0

Budavári Palotanegyedben rekonstruált épületek új kulturális helyszínekként élednek újjá. Most e törekvés részeként megújult Karakas pasa tornya, amelyben információs pont, kávézó, ajándékbolt és mosdó várja a vendégeket. A nagyközönség számára most először megnyitott, XVII. századi épület mellett Török kertet – egykori Újvilág-kert...

Tovább olvasom
Következő
A magyar egészségügy napját ünnepeljük

A magyar egészségügy napját ünnepeljük

Kövessen minket a Facebook-on is!

V. Naszályi Márta felszámolta a Várnegyed újságot
Egyéb

V. Naszályi Márta felszámolta a Várnegyed újságot

2023. szeptember 26.
Gazban és szemétben fuldoklik az első kerület
Helyi ügyek

Gazban és szemétben fuldoklik az első kerület

2023. szeptember 21.
Böröcz László: Elutasítjuk a baloldal gyűlöletpolitikáját!
Helyi ügyek

Böröcz László: Elutasítjuk a baloldal gyűlöletpolitikáját!

2023. szeptember 21.
Egyker.hu

© 2022 Budai Polgári Kör

  • Kultúra
  • Helyi ügyek
  • Egyéb
  • Közélet
  • Család
  • Impresszum

Nincs találat!
View All Result
  • Család
  • Egyéb
  • Helyi ügyek
  • Kultúra
  • Közélet
  • Zöld jövő

© 2022 Budai Polgári Kör