A karácsonyi ajándékvásárlások közeledtével, főként a mostanihoz hasonló, nehezebb gazdasági környezetben még fontosabb az a tudás és információ, hogy mit tehetünk, hová fordulhatunk, ha a vásárlásnál probléma adódik, vagy ha a megvásárolt áru nem megfelelő. Legyünk tájékozottak, legyünk tudatos vásárlók.
A fogyasztóvédelem lényege a tájékoztatáshoz való jog, amely csak a cselekvő fogyasztóvédelemmel tud megvalósulni.
Különösen fontos terület a fogyasztóvédelmi panaszok kérdésköre. Ha egy fogyasztónak problémája akadt a vásárlás során, először mindig a kereskedőhöz, vagy a vállalkozáshoz kell fordulnia. Amennyiben nem sikerül megoldani a problémát a felek között, a panasztételt követően a fogyasztóvédelmi intézményrendszer szervei válnak az ügy aktív szereplőivé.
Hatáskörüknek megfelelően a fogyasztóvédelmi hatóság, a békéltető testületek, valamint az Európai Fogyasztói Központ járnak el az ügyben.
Az egyes fogyasztóvédelmi panasz fórumokról alább kaphat bővebb tájékoztatást:
- Fogyasztóvédelmi hatóság – Itt eljárás indítható a kormányhivatalnál (pl.: ha valaki nem kapott választ a panaszára, megtévesztő tájékoztatást adott a cég, nem kapott jótállási jegyet). E fórumon az ügyintézési határidő: 60 nap. Elérhetőség: kormanyhivatal.hu
- Békéltető testületek – Itt indítható egyéni jogérvényesítés, fogyasztó- és vállalkozó közötti jogvita rendezési ügyekben (pl.: javítás, csere, árleszállítás). A kereskedelmi és iparkamarák működtetik 20 megyeszékhelyen. Ezen a fórumon maximum 120 napos lehet az eljárás.
- Európai fogyasztói központ – A határon átnyúló, egyedi igények esetén használható (pl.: online kereskedelem, légiutas jogok). Az igazságügyi minisztériumon belül működik. Elérhetőségük: magyarefk.hu és e-mail: info@magyarefk.hu
Forrás: Fogyasztóvédelmi portál