Az I. kerület a turisták által leglátogatottabb területe az országnak, így a turistabusz-forgalom hosszú évek óta megkeseríti az itt élők életét. Böröcz László, Budapest világörökségi területfejlesztésének kommunikációjáért felelős miniszteri biztosa szerint olyan megoldásra van szükség, amely nem arról szól, hogy a kerület egyik pontjáról a másikra pakoljuk át a problémát.
Nem egyszerű a kérdés, hiszen egyszerre kell kezelni a lakossági panaszokat, megoldást találni a problémájukra és biztosítani a helyi turisztikai látványosságok elérését.
– A kormányzati fejlesztéseknek köszönhetően több ponton akadálymentesen juthatnak fel az érdeklődők a Várhoz. A Palota útról tavaly szeptember óta két nagy kapacitású lifttel lehet feljutni a Csikós-udvarra, onnan szintén lift visz fel a Budavári Palota szintjére. A cél az, hogy a jövőben további akadálymentes kapcsolódási pontokat alakítsunk ki a Budai Várhoz, hogy az ide érkező látogatók kényelmesen elérhessék a céljukat – hangsúlyozta Böröcz.
A miniszteri biztos, aki egyben a Budavári Fidesz elnöke, kitart a korábbi álláspontja mellett, miszerint rövidtávon a nagy turistabuszok forgalmát korlátozni kell, később pedig meg kell szüntetni behajtásukat Buda szívébe. Szerinte újabb fejlesztésekkel kell javítani a Budai Vár gyalogos megközelíthetőségét és bővíteni a 16-os buszcsalád kapacitását.
Parkolási rendelettel a buszkáosz ellen
A képviselő-testület november 24-én Varga Dániel, a Városfejlesztési Bizottság elnökének javaslatára módosította a parkolási rendeletet. Ennek értelmében december 1-től a bizottság dönt az autóbuszok behajtási várakozási engedélyezéséről az érintett útszakaszon.
– A várakozási engedélykéréseket minden esetben mérlegelni fogjuk, célunk, hogy a nagyméretű és környezetszennyező buszok ne kapjanak engedélyt. Ezáltal érdemben javulni fog a környezetterhelés a Hunyadi János úton, valamint az itt lakók életminősége is – mondta Varga Dániel.
A képviselő úgy vélte: az elmúlt hónapokban sokan, sokszor megpróbálták meggátolni, hogy érdemben fel tudjanak lépni a buszkáosz ellen. Éppen ezért a döntés különös jelentőséggel bír annak fényében, V. Naszályi Márta hónapokon keresztül szabotálta a nyári közgyűlési döntést, majd később a buszkáoszt amúgy is csak részben enyhítő fővárosi rendelkezést sem tartotta be, ehelyett inkább a buszos lobbi képviselőivel egyeztetett, és kötött alkut. Varga úgy gondolja, mindenki számára világos, hogy hazánk első számú úticélja és jelképe a Várnegyed, ám a tömegturizmusnak tiszteletben kell tartania a helyiek életét is: az itt élőknek is joga van a nyugalomra.