Hamarosan teljesen megújulnak a Lánchíd pesti hídfőjét díszítő kőoroszlánok talapzatai, ahová a „ráncfelvarráson” átesett szobrok még az ősszel vissza is térhetnek – adta közzé a hírt a BKK.
Ezek a híd-talapzatok az átkelő 1945-ös felrobbantásakor szétestek, és az akkori technikával, illetve rendelkezésre álló anyagokkal 1949-ben építették újjá őket.
Most felújították a talapzatokat borító gránitlapokat, az északi oldalon lévő felirata pedig a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) javaslatának megfelelően kerül fel a hídra. Felvésték és már aranyozzák a „Széchenyi Lánczhíd” feliratot is, amelyet a híd II. világháború utáni újjáépítésekor nem tudtak helyreállítani. A talapzatot alkotó régi kövek a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumba kerültek.
Érdekesség, hogy az ősszel várhatóan már visszakerülő, és díszítőelemként szolgáló négy kőoroszlánt eredetileg csak jóval a híd elkészülte után, 1852-ben állították fel, a budai hídfőnél lévők talapzatára pedig két címer, – jobbra a Széchenyi- és balra a Sina-címer – került. A hídfők kőoroszlánjait Marschalkó János lőcsei szobrászművész készítette. A hivatalos nevén Széchenyi Lánchíd a Buda és Pest közötti állandó összeköttetést biztosító legrégebbi állandó hidunk.
Most a hídon már megszépültek a pesti kapuzaton lévő oroszlánfejek és a fölöttük lévő címerek is. A Lánchíd kapunyílásainak erősen szennyezett, oroszlánfejes záróköveiről – a műhelyben restaurált oroszlánszobrokhoz hasonlóan –, különleges vegyszeres pakolásokkal távolították el az elgipszesedett, fekete réteget. Az oroszlánfejek fölötti koronás magyar címerek 1996-ban kerültek az átkelőre, a javítandó elemeket az épen maradt részekről vett szilikonminták segítségével pótolták.
A pesti pilonra már visszaszerelték a köveket díszítő 60 kis rozettát (a rózsaszirmokat formázó fém épületdíszeket) és 26 nagyobb díszöntvényt is, amelyeket a híd „új”, kékesszürke színére festettek. A felújított gránit- és mészkőelemeket a pilon egyes részein még patinázzák és víztaszító szerrel kezelik.
Mindeközben a Lánchíd felújítása továbbra is az ütemterv szerint halad:
• befejeződtek a bentmaradó acélszerkezetet érintő jelentősebb javítási munkák;
• a rozsdásodás elleni védelem már a pesti és a budai parti nyílásokban felállított sátrakban folytatódik;
• a pesti oldalon, a hídra felvezető járdaszakaszokon elkezdődött a közvilágítás vezetékeihez szükséges árkok ásása és a védőcsövek telepítése.
A Lánchíd felújítása 2021 tavaszán kezdődött el az A-Híd Zrt. kivitelezésében. Hazánk egyik legfontosabb kulturális örökségének és jelképének korszerűsítése a tervek szerint 2023-ig tart, de az útpálya már idén év végén elkészül, és várhatóan decemberben visszaadják a forgalomnak.